Stockholm, 8 februari 2022 – smartclip, RTL Groups adtech-plattform lanserar idag i samarbete med GDR, smart Audiences, en lösning som möter nya branschbehov i och med förändringarna för målgruppsinriktad reklam.

Med lösningen kan annonsörer fortsätta nå definierade målgrupper utan att riskera bryta användares integritet. smart Audiences är helt ID-fri och uppfyller därmed kraven enligt GDPR och CCPA.

Bland de fördefinierade segmenten finns allt från teknologi- och affärsfokuserade målgrupper till kamratgrupper måna om sina privatliv. I teknologi- och affärsgrupperna hittar vi bland annat entusiaster som älskar gadgets och som ofta är first movers och sätter trender inom teknologiområdet. Här finns även framgångsrika affärsmän och kvinnor som har det gott ställt, ofta i ledande positioner som har koll på börsutvecklingen. En annan grupp är den moderna familjen, fokuserad på hållbarhet och strävar efter en bra balans mellan jobb och fritid. De är intresserade av design och följer de senaste trenderna inom konst och kultur. Detta är bara några exempel på socialt fokuserade målgrupper.

Förutom ett stort antal fördefinierade personas kan även målgrupper skräddarsys på uppdrag. Alla målgrupper kommer från två huvudkällor; smart Sociodemo och smart Context.

Ytterligare källor kommer att läggas till för att säkra bästa möjliga målgruppsfokusering samtidigt som användarintegriteten  bibehålls.

smart SocioDemo

”I smart SocioDemo skapas målgrupper utifrån socialdemografiska mått, där befolkningen  delas in baserat på bland annat social status och geografisk plats. Online-marknadsföringen kopplas upp mot offline data från flera olika validerade källor. Bland annat segmenteras plats på mikronivå enligt data som genomsnittsålder, hushållets storlek och inkomst. Den innovativa lösningen är baserad på ett samarbete med Global Data Resources (GDR) och deras lösning för målgruppsfokusering IDFree. IDFree har visat sig vara mycket effektiv i pilottest i Sverige, Norge och Finland och indikerar ett indexlyft på 250-350 beroende på målgrupp.” Halvard: Göra om denna delen till citat?

smart Context

smart Context möjliggör effektiv målgruppsinrikting baserat på innehåll — matchat till målgruppernas specifika smak och preferenser. Trovärdiga miljöer har visat sig påverka varumärkessäkerheten positivt och att matcha relevanta annonser till relaterat innehåll ökar kampanjers effektivitet. smart Context klassifierar innehåll enligt utvalda kategorier i IAB Tech Labs Content Taxonomy och använder Double Verifys avancerade kontextfunktionalitet.

“Integritet och målgruppsfokusering pekas ofta ut som varandras motsatser, men det behöver inte alltid vara så. Vi behöver inte känna till varje webbplats en enskild individ besökt, för att på ett effektivt sätt rikta reklam till specifika målgrupper. Våra smart Audiences är beviset för det”, säger Thomas Servatius, co-CEO och VD med ansvar för plattform och teknologi på smartclip i Europa. “Målgruppsfokusering på lokal nivå innebär att marknadsförare kan nå och engagera specifika sociala målgrupper på ett effektivt sätt. Genom att koppla samman den kunskapen med innehåll som passar varumärket i miljöer användaren litar på, skapar vi en högeffektiv reklamupplevelse för både användare och annonsörer.”

Om smartclip

På smartclip skapar vi framtidens videoannonsering — genom att leverera avancerade lösningar för online video och adresserbar TV-reklam. Vår egenutvecklade teknologi gör äkta berättande, över flera skärmar, och på alla slags enheter, till verklighet för varumärken — och innebär att publicister kan tjäna pengar på sitt innehåll på ett så effektivt sätt som möjligt. smartclips produkter omfattar branschens ledande broadcasters, publicister och varumärken, som alla strävar efter att leverera innovativa videoannonsupplevelser av hög klass.

smartclip är ett dotterbolag inom Mediengruppe RTL Tyskland och därmed en del av RTL Group, Europas ledande fria broadcasting grupp. smartclips huvudkontor finns i Hamburg och företaget har även kontor i Berlin, München, Düsseldorf, Gütersloh, Stockholm, Oslo, Helsingfors, Amsterdam, Milano och Rom.

För ytterligare information gå till smartclip.tv och följ oss på Twitter och LinkedIn.

Executive Director Europe PR and Communications
kathrin.mueller@smartclip.tv