smartclip lanserer ny personvernsikker og ID-fri løsning for målrettet annonsering

Oslo, 8. februar 2022 – smartclip, RTL Groups adtech-plattform, lanserer i dag smart Audiences i samarbeid med GDR – en løsning som imøtekommer det økende bransjebehovet for sikker målrettet reklame.

De forhåndsdefinerte segmentene består av alt fra teknologi- og forretningsfokuserte målgrupper til befolkningsgrupper som er opptatt av eget personvern. Teknologi- og forretningsfokuserte grupper består ofte av entusiaster som elsker gadgets og er pionerer og trendsettere innen teknologifeltet. Her finner man også vellykkede forretningsmenn og -kvinner i ledende posisjoner som følger aksjemarkedet nøye. En annen gruppe er den moderne familien, som er opptatt av bærekraft og streber etter god balanse mellom jobb og fritid. De er interessert i design og følger de siste trendene innen kunst og kultur. Dette er bare et par eksempler på fokuserte målgrupper basert på sosiodemografiske faktorer.

I tillegg til et stort antall forhåndsdefinerte personas, kan målgrupper også skreddersys på oppdrag. Alle målgruppene kommer fra to hovedkilder; smart Sociodemo og Smart Context.

Ytterligere kilder vil bli lagt til for å sikre best mulig målgruppefokus samtidig som personvernet ivaretas.

smart SocioDemo

smart SocioDemo danner målgrupper ut ifra sosiodemografiske betingelser, hvor befolkningen deles inn etter blant annet sosial status og geografisk plassering. Online markedsføring kobles opp mot offline data fra ulike validerte kilder. Blant annet segmenteres geografisk plassering på mikronivå i henhold til data som gjennomsnittsalder, husholdningsstørrelse og inntekt. Den innovative løsningen bygger på et samarbeid med Global Data Resources (GDR) og deres plattform IDFree, som tilbyr løsninger for målgruppefokusering. IDFree har vist seg å være svært effektiv i pilottester i Sverige, Norge og Finland og indikerer en indeksøkning på 250-350 avhengig av målgruppen.

smart Context

smart Context gjør det mulig å effektivt nå målgrupper basert på innhold som er tilpasset målgruppenes spesifikke smak og preferanser. Troverdige miljøer har vist seg å ha en positiv innvirkning på merkevaresikkerhet, og ved å matche relevante annonser med relatert innhold øker kampanjens effektivitet. smart Context klassifiserer innhold i henhold til utvalgte kategorier i IAB Tech Labs Content Taxonomy og bruker Double Verifys avanserte kontekstfunksjonalitet.

“Personvern og målgruppefokusering blir ofte sett på som motsetninger, men det trenger ikke nødvendigvis være slik. Vi trenger ikke å kjenne til enhver nettside en person har besøkt for å effektiv målrette annonser mot en bestemt målgruppe. Vår smart Audiences-løsning er et bevis på det”, sier Thomas Servatius, co-CEO og daglig leder med ansvar for plattform og teknologi i smartclip i Europa. “Målgruppefokusering på lokalt nivå gjør at markedsførere kan nå og engasjere spesifikke sosiodemografiske målgrupper på en effektiv måte. Ved å koble sammen kunnskap om innhold som passer merkevaren med miljøer brukeren stoler på, skaper vi en svært effektiv annonseopplevelse for både brukere og annonsører.”

Om smartclip

smartclip skaper videoannonsering for fremtiden – ved å levere avanserte løsninger for online video og adresserbar TV-reklame. Vår egeneide teknologi gjør historiefortelling – på alle skjermer og på alle digitale enheter – til virkelighet for merkevarer, og gjør at broadcastere og forlag kan tjene penger på sitt innhold på en så effektiv måte som mulig. smartclips kundebase består av ledende broadcastere, forlag og merkevarer, som alle ønsker å levere innovative, førsteklasses annonseopplevelser som leder bransjen fremover.

smartclip er et datterselskap av Mediegruppen RTL Tyskland og er dermed en del av RTL Group, Europas ledende uavhengige kringkastingsgruppe. smartclips hovedkontor ligger i Hamburg og selskapet har også kontorer i Berlin, München, Düsseldorf, Gütersloh, Stockholm, Oslo, Helsingfors, Amsterdam, Milano og Roma.
For mer informasjon, gå til smartclip.tv  og følg oss på Twitter och LinkedIn.

Executive Director Europe PR and Communications
kathrin.mueller@smartclip.tv