smartclip Nordics utnevner Halvard Kristiansen og Stephen Byrne til Managing Directors i Norden

smartclip Nordics announce New Managing Directors

Videoplattformen deler opp ansvaret for mediesalg- og publisist teamene i Norden mellom Halvard og Stephen, og utnevner samtidig begge til Managing Directors.

Oslo 11 mai 2021 –  Styret i smartclip har ansatt Halvard Kristiansen til en delt nordisk MD rolle, med ansvar for salg og virksomhet i Norden. Samtidig forfremmes Stephen Byrne, som har ni års erfaring med nyetablering av parnerskap med broadcastere, streamingtjenster og publisister, til et delt nordisk MD ansvar for adtech og plattform samarbeid. Han fortsetter samtidig i sin eksisterende rolle som Executive Director Europe New Partnerships.

De to utnevnelsene markerer starten på et nytt spennende kapittel for smartclip i Norden, der denne duoen tar over etter avtroppende MD Jonas Rundgren. Halvard Kristiansen og Stephen Byrne får det ytterste ansvaret for de lokale markedene Sverige, Norge, Danmark og Finland der hver og en leder et team av spesialister med spesifikk bakgrunn og erfaring som representeres i smartclips unike styrker. Den ene delen har et kommersielt fokus mot byrå- og annonsørsiden hvor distribusjon og muligheter innen totale online videoløsninger står sentralt. Den andre delen har fokus mot mediehus ved å levere den tekniske infrastrukturen som kreves for å forene mediekjøp på TV og digitalt. Dette for å gi nordiske og europeiske broadcastere og publisister et overtak i konkurransen mot de globale aktørene.

Doktor Oliver Vesper, co-CEO på smartclip i Europa ønsker velkommen: “Det delte lederskapet mellom Stephen Byrne og Halvard Kristiansen er i tråd med vår europeiske salgsstrategi innenfor adtech og media med formål om å bryte ned de så kalte “walled gardens”. Strategien går ut på å tilby ikke-monopoliserte alternativer for markedsplasser også på de nordiske markedene. Halvard har med seg stor erfaring og kunnskap til denne viktige rollen og han har en eksepsjonell merittliste når det gjelder å skape vekst og levere sterke salgsresultater. Rekrutteringen reflekterer smartclips ambisjon om å ekspandere vår posisjon og fortsette å levere sterke produkter for videoannonsering på det nordiske markedet”.

Halvard har med seg mer enn 18 års erfaring i mediebransjen til smartclip hvor han blir en nøkkelperson i teamet. Tidligere kommer han fra rollen som Ad Sales Director på SplayOne og som Head of Digital Sales på MTG (Nent Group). Han har også erfaring fra Schibsted Norge.

“Det er en stor ære for meg å bli tildelt et nordisk delt MD ansvar, med fokuset på salg og operativ virksomhet i smartclip”, sier Halvard Kristiansen. “Selskapet er høyt ansett og ledende i bransjen innen video og jeg er ydmyk overfor oppgaven med å beholde samt akselerer virksomheten og smartclip sin strategi. Det er motiverende å kunne kapitalisere på den eksisterende sterke posisjonen i Norden, de etablerte relasjonene som smartclip har med sine kunder og partnere, samt det høyt kompetente teamet av medarbeidere”.

“Vi i smartclip strever stadig etter å oppfylle vårt oppdrag om å tilby en uavhenig adtech platform for broadcastere og streamingtjenester i Europa” sier Stephen Byrne, MD for AdTech og Plattform i Norden og Executive Director Europe New Partnerships. “Det delte lederskapet er et tydelig signal til markedet at vi har ambisjonen å vokse på salgssiden, men også å etablere sterke adtech-allianser på lokale markeder”.

Om smartclip

smartclip skaper videoannonsering for fremtiden. Vår egeneide teknologi gjør historiefortelling, på alle skjermer og på alle digitale enheter, til virkelighet for merkevarer – og det betyr at publisister kan tjene penger på innholdet på et effektivt sett. smartclips produkter inkluderer bransjens ledende broadcastere, publisister og merkevarer, som alle ønsker å levere innovative, førsteklasses annonseopplevelser som leder bransjen fremover.

smartclips hovedkontor ligger i Hamburg og selskapet har også kontorer i Berlin, München, Düsseldorf, Gütersloh, Stockholm, Oslo, Helsingfors, Amsterdam, Milano og Roma. Med en betydelig markedsandel i hele Europa muliggjør smartclip merkevarebaserte distribusjonskanaler, innovative reklameløsninger for interaktive brukeropplevelser og optimalisert prestasjonsanalyse.

smartclip er et datterselskap av Mediengruppe RTL Tyskland og er dermed en del av RTL Group, Europas ledende uavhengige kringkastingsgruppe. smartclip er den åpenbare partneren for europeiske kringkastere og streamingleverandører, med en utviklingsavdeling for åpen adtech, basert på en egenutviklet teknologi som er tilpasset deres behov.

For mer informasjon, gå til smartclip.tv  og følg oss på Twitter och LinkedIn.

Executive Director Europe I PR and Communications