51% har köpt ny smart TV de senaste två åren 77% äger en direktuppkopplad TV

• 70% av svenskar äger en smart TV.
  • 51% har köpt en smart TV de senaste två åren.
  • 77% äger en direkt uppkopplad TV, 69% använder smart mediespelare som Amazon Firestick, Google Chromecast eller Apple TV, medan 53% använder set top box, satellit eller antenn.

Stockholm XX maj 2022: TV har fortfarande en central plats i vardagsrummet, men dagens tittare kräver betydligt mer av sin TV än simpel och passiv underhållning. Det visar en undersökning genomförd av RTL AdConnect, RTL Groups internationella annonseringsdivison och Smartclip, det europeiska adtech- och digitala media-säljbolaget.

Undersökningen omfattar en enkät med totalt 8 500 personer från 10 länder (Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Italien, Spanien, Nederländerna, Danmark, Norge, Sverige och Finland) och en kvalitativ studie där 18 familjer i Storbritannien, Tyskland och Frankrike  intervjuades.

Rapporten beskriver vanor, förväntningar och smaker och  visar hur TV-tittandet förändrats över hela Europa. Pandemin har bland annat påverkat våra köpvanor. Mer än hälften av europeer har köpt en smart TV de senaste två åren och närmare en tredjedel (31%) säger att de tittar mer på video jämfört med före pandemin.

Det är lätt att tro att andra plattformar håller på att ta över konsumtion av rörligt innehåll, men TV är fortfarande där vi tittar mest. I Storbritannien tittar 63% mer på TV än någon annan plattform.

Uppkopplad TV är däremot ett måste. 79% av europeer har nu direkt uppkopplade TV-apparater, medan 55% kopplar upp sig via smart mediespelare och 68% använder set-top box. 38% av europeiska tittare förväntar sig smart funktionalitet som en del av tittar-upplevelsen.

Möjligheter med smart TV

Den stora utmaningen för annonsörer är att konsumenter upplever TV och videoreklam som störande om de är repetitiva eller irrelevanta, oavsett plattform. Cirka hälften av europeiska tittare irriteras av annonser på linjär TV, sociala medier, TV-baserad VOD och VOD med annonsstöd.

Att det upplevs som störande är inte så konstigt, eftersom det handlar om att avbrott i tittarupplevelsen men det ska ses som en utmaning till kreativa annonsörer som måste bli bättre på att utveckla annonser för uppkopplade tittare. De vill se något som är värdefullt för just dem, oavsett om det handlar om att göra det relevant för dem som målgrupp eller skapa mer intressant innehåll. Kreativa och relevanta annonser uppfattas som mer positiva och ses inte som ett irritationsmoment.

Annonsering på nätet blir hela tiden smartare och dagens konsumenter förväntar sig personanpassad marknadsföring överallt även på TV. 71% vill ha personanpassing, 67% förväntar sig relevanta produktrekommendationer och 66% vill ha meddelanden anpassade till dem och deras behov. Detta är möjligt genom en kombination av beteende-, sociodemografisk och kontextuell data i realtid. Med tanke på att så många köpt ny smart TV med ny funktionalitet de senaste två åren, innebär det stora möjligheter för varumärken att kunna leverera relevant innehåll och annonser.

Jean-Baptiste Moggio, marknadsföringsansvarig på RTL AdConnect, säger, “TV-tittande i vardagsrummet handlar om avslappning, att samla familjen och titta tillsammans, eller att ha något på i bakgrunden medan vi gör annat. Att känna till vilken stämning som gäller gör att annonsörer bättre kan anpassa och utveckla innehåll som inte uppfattas som störande, oavsett när på dagen det är.

Vår forskning visar att när familjen är samlad är det viktigt att använda längre format som kan dra igång en konversation, för avslappning passar ett mer integrerat innehåll  och när människor håller på med annat och använder TVn som sällskap, är korta iögonfallande meddelanden mer framgångsrika,” avslutar Jean-Baptiste.

Shira Leffel, Executive Director Europe  för marknadsföring och produktutbildning på Smartclip, säger, “En stor andel av deltagarna i undersökningen uppfattar TV-reklam som repetitiv och med dålig koppling till deras intressen. Annonsörer kan använda avancerad funktionalitet för att målgruppsanpassa, som att sätta tak på antal gånger en annons visas (frequency capping) och styra över ordningen på annonser som visas (ad sequencing). Det ger annonsörerna total kontroll över hur många gånger en tittare ser en annons och i vilken ordning de visas, ända ner på typ av enhet. Kombinationen av data och teknologi är avgörande för att ge annonsörer möjligheter att inte bara visa rätt annons för rätt tittare vid rätt tidpunkt – men också rätt antal gånger.”

Ladda ner hela rapportern här:  www.newlivingroom.tv

Om RTL AdConnect

RTL AdConnect är RTL Groups internationella säljorganisationen för total video. Företaget erbjuder internationella annonsörer enkel tillgång till globalt premium- och varumärkes-säkert video inventory och underlag för rätt mediabeslut för europeiska kampanjer. Tack vare RTL Groups och övriga mediapartner når RTL AdConnect cirka 165 miljoner potentiella konsumenter i Europa varje dag. RTL AdConnect erbjuder unika lösningar för innehåll av hög kvalitet, på en plattform med mediapartners som spänner mer än 150 TV-kanaler, 300 digitala plattformar och 40 radiostationer i 12 länder. RTL AdConnects totallösningar stödjer varumärken hela vägen, med bred och djup marknadskunskap, samt lösningar som omfattar alla skärmar. För ytterligare information gå till  www.rtladconnect.com och följ oss på Linkedin och Twitter.

Om Smartclip

På Smartclip skapar vi framtidens videoannonsering — genom att leverera avancerade lösningar för online video och TV. Vår egenutvecklade teknologi och våra tjänster hjälper varumärken leverera kreativt berättande oavsett skärm och enhet — och innebär att publicister kan tjäna pengar på sitt innehåll på ett så effektivt sätt som möjligt. Vi är fokuserade på att leverera de mest innovativa videoannons-upplevelserna inom in-stream, out-stream, uppkopplad TV, adresserbar TV och gaming.

Smartclip är ett dotterbolag till RTL Tyskland och en del av RTL Group, Europas ledande fria broadcasting grupp. Smartclips huvudkontor finns i Hamburg och företaget har även kontor i Berlin, München, Düsseldorf, Gütersloh, Stockholm, Oslo, Helsingfors, Amsterdam, Milano och Rom.

För ytterligare information gå till smartclip.tv och följ oss på Twitter och LinkedIn.

Executive Director Europe PR and Communications
kathrin.mueller@smartclip.tv