Amobee och smartclip presenterar TechAlliance, Europas första annonsplattform för alla skärmar, med broadcasters i centrum

Amobee smartclip TechAlliance

STOCKHOLM 21 oktober 2021 — Amobee, ett helägt dotterbolag till Singtel och global ledare inom annonsteknologi, och smartclip, RTL Groups ledande europeiska leverantör av adtech-lösningar, presenterar gemensamt idag ett avtal om att bilda TechAlliance som kommer vara den första heltäckande, cross-screen annonsplattformen i Europa med broadcasters i fokus.

Plattformen kommer erbjuda annonsörer exklusiv tillgång till programmatisk annonsering i linjära ad breaks, samt tillgång till regional målgrupps- och tittardata, i enlighet med integritetskraven i General Data Protection Regulation (GDPR).

De ständiga förändringar man ser inom den digitala reklambranschen, som accelererat i och med förändrade konsumentbeteenden och nya AVOD tjänster på marknaden med CTV kapabiliteter som stödjer digital annonsering, gör att detta unika samarbete nu kan göra det möjligt för broadcasters att dra fördelar av det snabbt skiftande annonslandskapet genom att kunna skräddarsy annonsörers köpupplevelse. För marknadsförare innebär det att de kan använda samma datadrivna arbetssätt de använder för digitala kampanjer över hela sin TV-strategi.

Genom att sammanföra den avancerade video- och TV-funktionaliteten i Amobees demand-side platform (DSP) med de förstapartsrelationer och verktyg för optimering av avkastningen som helt integrerats i smartclips supply-side platform (SSP) kommer detta samarbete proaktivt kunna tackla den osäkra framtiden gällande identitet inom programmatisk TV, som är den mest attraktiva adresserbara annonsmiljön på marknaden.

Dataskydd och integritet kommer att vara central i det nya erbjudandet och stärker därmed europeiska broadcasters position gentemot digitala konkurrenter och säkrar att annonsörer får sömlös tillgång till premium videoinventory i en bransch som hela tiden förändras.

Det unika erbjudandet — som stöds av Amobees hela svit av lösningar för cross channel-planering, aktivering och mätning — kommer med tiden att ge annonsörer möjlighet att kombinera linjär TV, Connected TV, over-the-top och digital video med konsumenters digitala aktiviteter från början till slut. Detta gör det möjligt för varumärken att kvantifiera avkastningen på investeringen som dessa premiumformat levererar.

Med hjälp av det integrerade ekosystemet kommer europeiska broadcasters att kunna kontrollera och sammanställa hur deras produkter erbjuds till köpare och även kunna tillhandahålla linjär och digital storskalig programmatisk TV-funktionalitet. Detta leder till att det skapas möjligheter för nya annonsörer (nischannonsörer, små, medelstora samt stora företag) att få ta del av premium videoinventory, vilket resulterar i nya intäktsströmmar för medieägare. Broadcasters kommer också att kunna dra fördel av effektiviseringar tack vare delade planerings- och bokningssystem, införandet av nya sätt att segmentera målgrupper och bättre utnyttjande av inventory och därmed ökade intäkter.

Överenskommelsen ska genomgå sedvanliga godkännanden av myndigheter och förväntas träda i kraft första kvartalet 2022.

Thomas Servatius, Co-Chief Executive Officer på smartclip: “Samarbetet driver på våra insatser för att skydda de europeiska TV-bolagens oberoende, med en kontrollerad videomarknadsplats byggd i Europa, där TV-reklam kan säljas och köpas på ett holistiskt sätt över hela Europa. Vi vände oss till Amobee tack vare deras expertis och erfarenhet av att jobba med världens största broadcasters, som exempelvis ITVs Planet V och insåg snabbt att vårt ledarskap, våra teknologiska lösningar, företagsvärderingar och framtida affärsstrategier passade väldigt bra ihop. Programmatisk TV är bara första steget för oss.“

Maria Flores Portillo, Managing Director EMEA på Amobee: “Amobees samarbete med smartclip kommer att ge varumärken möjlighet att komma mycket närmare de media och målgrupper som är viktigast för dem med tillvägagångssätt som följer regelverk kring integritet och som kan användas också efter det att tredjepartscookies försvinner. RTL Group och smartclip erbjuder ett omfattande ekosystem för annonsörer med mest premium content i Europa, kombinerat med djup insikt i cross-channel konsumentbeteende. Detta utökade samarbete visar branschen hur Amobee och Smartclip tillsammans planerar för nästa generations innovation inom TV och digital adtech genom att fokusera på dataintegritet, inventory-kvalitet och kontroller i båda ändar av leverantörskedjan.”

Om Amobee

Äntligen finns en teknologi som förstår hur dagens människor konsumerar innehåll, Amobee gör det enkelt för dig att hitta din publik—oavsett var den finns, oavsett vad de tittar på. Vi hjälper varumärken, byråer och medieföretag samla sina målgrupper och optimera sitt annonseringsresultat över linjär TV, connected TV och digitalt, inklusive sociala medier, för resultat som driver kundtillväxt.

Amobee är ett helägt dotterbolag till Singtel, en av världens största företag inom kommunikationsteknologi, som når mer än 675 miljoner mobilabonnenter. Företaget är verksamt i Nordamerika, Europa, Mellanöstern, Asien och Australien. För mer information gå till amobee.com eller följ @amobee.

Om smartclip

På smartclip skapar vi framtidens videoannonsering genom att leverera avancerade lösningar för online video och TV-annonsering. Vår egenutvecklade teknologi och våra tjänster möjliggör riktigt storytelling för varumärken, över flera plattformar och på alla slags enheter och innebär att broadcasters och publicister kan tjäna pengar på sitt innehåll på ett så effektivt sätt som möjligt. Vår målsättning är att leverera de mest innovativa videoannonsupplevelserna, oavsett om det handlar om in-stream, out-stream, uppkopplad TV (Connected TV), adresserbar TV (Addressable TV) eller gaming. smartclip är ett dotterbolag till RTL Deutschland, som ingår i RTL Group – Europas ledande free to air TV-grupp. smartclip har sitt huvudkontor i Hamburg och ytterligare kontor i Berlin, München, Düsseldorf, Gütersloh, Stockholm, Oslo, Helsingfors, Amsterdam, Milano och Rom. För mer information gå till www.smartclip.tv, and follow us on Twitter and LinkedIn.